E-Spor: Hızla Büyüyen Teknolojiye Yakından Bakın
Son on yılı aşkın dünyanın en hızlı büyüyen teknoloji endüstrilerinden biri haline gelen e-spor kavramını basitçe tanımlarsak; profesyonel oyuncular arasında büyük bir izleyici kitlesiyle yaygın olarak organize edilerek oynanan, rekabetçi video oyunu yarışmaları diyebiliriz.
Uzun bir süredir var olan video oyun yarışmalarının tarihi 1972 yılına kadar uzanıyor. Kayıtlara geçen ilk resmi video oyunu yarışması Stanford Üniversitesi’nde gerçekleşiyor. Oyuncular, Rolling Stone dergisine bir yıllık abonelik ödülü kazanmak için Spacewar isimli bir uzay savaşı oyununda yarışmaya davet ediliyor.
1980 yılında ABD genelinde 10.000’den fazla katılımcıyı cezbeden ilk büyük ölçekli video oyunu yarışması olan Space Invaders Şampiyonası’nı düzenlediğinde rekabetçi oyunları geniş kitlelerce bilinmeye ve popülerleşmeye başlıyor. Asıl değişim ve hızlanma 2002’de çevrimiçi oyun oynamayı konsollara getiren xBox live’ın piyasaya sürülmesiyle gerçekleşiyor. 2004 yılında Major League Gaming için ulusal televizyonda yayınlanan ilk oyun Halo 2 ile yükselişe geçiyor.
Son zamanlarda e-spor’un potansiyelini fark eden geliştiriciler bu alana daha fazla dahil olmaya başladı ve bu katılım daha fazla yatırım, büyük prodüksiyonlu yayınlara yol açıyor. Bu durumlara karşılık Twitch gibi canlı akışı sağlayan platformlar, giderek popüler bir hal almaya ve oyunculara sabit gelirler getirmeye başlıyor.
En İyi E-Spor Oyunları
Uluslararası lig ve turnuvalar halinde oynanan ve dağıttıkları ödül miktarlarıyla çok sayıda oyun seçeneği yer alıyor:
- League of Legends
- Call of Duty
- Defense of the Ancients 2 (DOTA 2)
- Counter- Strike: Global Offensive
- OverWatch
- Heroes Of The Storm
- Starcraft
- FIFA
- PUBG
- Fortnite
- Wolfteam
- ZULA
- PES
- Hearthstone
E-spor oyuncusu olmak için iyi bir ekipman desteği, oyunlar hakkında detaylı bilgi ve iyi bir klavye tekniği olması gerekiyor. Bir Ttakım tarafından fark edilmek için oyun anlayışı geliştirilmek ve çevrimiçi turnuvalara katılarak ağı genişletmek gerekiyor.
Dünyanın birçok yerinde sporcu olarak kabul edilen e-sporcular, işi resmiyete dökmek için sporcu lisansı alıyor. 2014 senesi ile Türkiye de lisans veren ülkeler arasına girdi. Ülkemizde Türkiye E-Spor Federasyonu (TESFED) üzerinden lisans almak mümkün. Bunun için il ve ilçe müdürlüklerine sağlık beyanı belgesi, 18 yaşından küçükler için ise veli veya vasi izin belgesi, 2 adet vesikalık fotoğraf ile başvuru yapılabiliyor.
Türkiye’de E-Spor
Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de gittikçe büyüyen bir kitleye sahip olan e-spor, ilk olarak 2003 yılında Counter- Strike takımının kurulmasıyla başladı. Geçen 18 yılda bu konuya dair algı değişti ve Türkiye’de e-spor ilk kez profesyonellikle tanışarak dev sponsorların sektöre girmesine olanak sağlıyor. 2015 yılında Beşiktaş 2016’da Galatasaray ve Fenerbahçe’nin e-spor takımları LeaLeague of Legends oyunu e-spor takımlarına resmi olarak destek vermeye başladı. Bir diğer başarılı örnek olarak Bahçeşehir Üniversitesi League of Legends takımı BAU SuperMassive, ülkemizde e-spor dalının öncü takımları arasında yer alıyor. League Of Legends’ın Türkiye Şampiyonluk Ligi‘ne İsim Sponsoru olan Vodafone Freezone, ülkemizin e- spor alanında büyük ve önemli yatırımlarda bulunmasına öncülük ediyor.
Kapak Fotoğrafı: Unsplash/@ymvab
İlginizi çekebilir: Zülal Gedik’ten Formula 1 Temalı ‘Podcast’ler
İlk yorumu siz yazın!