Bu Odanın Manzarası Bireyin İç Dünyası: Manzarasız Bir Oda
Karaköy sokaklarının hareketlenme dönemi çoktan başladı. Açılan kafeler, sanat galerileri, tasarım mağazaları gün geçtikçe Karaköy bölgesini daha da çekici hale getiriyor. Bu sanat&tasarım merkezlerinden birisi 2009 yılında Demet Müftüoğlu Eşeli ve Alphan Eşeli tarafından kurulmuş “İstanbul’74”.
10 Kasım günü açılışı gerçekleşen Kezban Arca Batıbeki’nin “Manzarasız Bir Oda” sergisi aslında size değişen toplumdan manzaralar sunuyor. Serginin en çok ses getiren çalışması harika yazıları ile tanıdığımız Yiğit Karaahmet ve Nurgül Yeşilçay ile kısa film olarak yeniden bizlere sunulan “Aaahh Belinda”. Aaahh Belinda Kezban Arca Batıbekir’in babası Atıf Yılmaz’ın yönettiği filmlerden bir tanesi. 80’li yıllardan fazlasıyla izler taşıyan film yeni karakterleri ile günümüz toplumuna, toplumsal cinsiyete, değişen karakterlere, kadının rolüne göndermelerde bulunuyor. Dönemin izlerini taşıyacak şekilde sanat yönetmenliği yapılmışcasına düzenlenmiş oturma odasında oturarak kısa filmi izleyebilir, yanda bulunan küçük ekranda Müjde Ar’ın başrolünü üstlendiği versiyonu da izleyebilirsiniz.
Sergide 5 adet pano-resim aslında bize bu manzarasız odanın esas seyrini sunuyor. Seyrettiğimiz şey kadın figürü ve onun oda içindeki halleri. Bir kafese kapanmışlık duygusu ve sergilenme dürtüsü ile iç içe geçmiş boyutlu çalışmalar yine dönemin izlerini taşıdığı gibi, aslında günümüzde hala değişmemiş bazı olguları gözler önüne seriyor. Panolar çok güçlü anlatımı, boyutları ve sergilenme teknikleri ile gerçekten görülmeye değer. İstanbul’74 gibi bir alanda sergilenmesi çalışmaların gücünü kesinlikle arttırmış.
Pano çalışmalarının fotogravür tekniği ile yeniden yorumlanmış versiyonları serginin girişinde bulunuyor.
Sergilenen, gündelik hayatta kullanılan objeler, dönem albümleri, sanatçı kartpostalları eserlerin konu ve dönemlerine güçlü bir vurgu elemanı olarak sergiyi zenginleştiriyor ve odada ismine zıt olarak harika yapay manzaralar yaratıyor.
Kezban Arca Batıbeki çalışmalarında en çok kadın kimliğini kullanıyor ve aşağıdaki söyleşisinde bir kadın olduğu için kadınları daha iyi tanıyarak onların değişen süreçlerinden etkilendiğini, dönem dönem içerikleri değişse de elinde sonsuz bir materyal bulunduğundan söz ediyor. Bu sergide de ana konu her ne kadar konu gibi görülse de konu aslında “birey”. Sergi posterinin tasarımını çok ama çok beğendim.
Sergiyi 15 Aralık 2014 tarihine kadar Karaköy Kemankeş Caddesi, Galata Şarap İskelesi Sokak Süha Fazıl Han No:8 D:3 adresinde ücretsiz olarak gezebilirsiniz.
İlk yorumu siz yazın!